-
Takmembran expand_more
-
Taksystem expand_more
-
Gruvor & Tunnlar expand_more
-
Tekniska Textilier expand_more
-
Kunskapscentrum expand_more
-
Hållbarhet expand_more
-
Tjänster expand_more
Vissa fartyg förtjänar att placeras i glas och ram. Den gamla snabbfärjan MS "Finnmarken" har nu fått en av årets mest slående norska byggnader byggd runt omkring sig.
Vissa fartyg förtjänar att placeras i glas och ram. Den gamla snabbfärjan MS "Finnmarken" har nu fått en av årets mest slående norska byggnader byggd runt omkring sig.
Det är en konst att sätta ett fartyg i en flaska, men det är också en konst att bygga byggnader runt stora fartyg. Museet, som rymmer den gamla polarskuten Fram från 1936, är ett landmärke och turistmål i hjärtat av Oslofjorden. I Stockholm finns Vasamuseet, som är byggt runt ett krigsfartyg från 1628.
Nu har Stokmarknes i Vesterålen en slående arkitektonisk signalbyggnad byggd runt ett gammalt fartyg. MS "Finnmarken" lanserades 1956 - samma år som Elvis Presley debuterade på de amerikanska listorna med "Heartbreak Hotel", Jarlsberg-osten lanserades och den första Troll-bilen rullade ut från fabriken i Lunde i Telemark. Hurtigruteskipet tjänstgjorde i alla slags väder längs den norska kusten fram till december 1993. Hösten därpå skänktes den till Hurtigruten-museet i Stokmarknes.
LINK Architecture har ritat museet. Det som i praktiken är en gigantisk monter runt det 81,2 meter långa fartyget är nu färdigställt, kanske den mest slående byggnaden som uppförts i vår nordligaste provins sedan Ishavskatedralen stod klar i Tromsdalen 1965.
PEAB Bjørn Bygg AS har varit huvudentreprenör för den nya byggnaden, och Protan Entreprenør AS filial i Bodø har ansvarat för det utmanande arbetet med att rita tak och väggar i svåra vinklar.
- De största utmaningarna gällde gavelväggarna och fasaden på de delar av byggnaden som ligger mot fartygets buk och suter, förklarar projektledaren Kent Ove Nilsen på Protan Entreprenør AS i Bodø.
I dessa delar av byggnaden isoleras och täcks den med särskilt höga krav på estetik och finish. Vinklar och vridningar på gavelväggarna var en särskild utmaning för entreprenörerna från Protan Entreprenør.
- Fasadernas vridning gör det omöjligt att bygga tak vertikalt. Därför var vi tvungna att göra det horisontellt i stället, och i praktiken arbetar gravitationen mot oss i alla riktningar. I tillegg var det tilnærmet umulig å etablera stilas på grunn av fasadens utformning, så vi måtte gjøre jobben fra lift, forklarer Nilsen.
På så sätt kan Protans lösningar lyfta arkitekturen och byggnadens utseende och identitet.
Protan Entreprenør AS:s Bodø-avdelning har mycket erfarenhet och expertis som kommer till sin rätt i ett projekt som detta. Tekniskt krävande utmaningar har lösts under alla säsonger - och dessutom med en pandemi. Oppstart var i januari 2020, och bygget sto ferdig i november.
Det ligger i sakens natur, liter litert, at dette bygget må tåle en del vær og vind. Precis som de snabba färjorna längs kusten måste klara av havsstänk och nordliga vindar måste Hurtigrutenmuseet och den nya Vernebyggnaden också klara av ett ibland hårt polarklimat. I Stokmarknes är orkaner inte ovanliga under året, vilket ställer extra krav på takbeläggningen. I det här projektet har cirka 32 000 förtöjningar använts - som jämförelse skulle en normal byggnad av samma storlek och med platt tak behöva cirka 20 000 förtöjningar.
- Kostnaderna i sig är en utmaning för projekt som detta. När vi arbetar med byggnader på den här typen av platser, nere vid havet i Vesterålen, är de långsiktiga skadorna begränsade till vad man kan se av fjorden när man vänder sig om. Förhållandena förändras mycket snabbt, förklarar Nilsen.
Protan AS och försäljningschefen Bjørn Nordseth deltog i projektets planeringsfas tillsammans med arkitekterna från LINK och konsulterna från Multiconsult. Takmembranet som används för tak och fasad är den helt vita, lackerade CoolRoof-varianten av Protan SE 1.6.
När den väl är monterad är den också mer motståndskraftig mot yttre påverkan och behåller sin vita färg bättre. Med sidoväggarna inräknade handlar det om totalt cirka 4 500 kvadratmeter miljövänliga takprodukter.
- Att täcka tak på en så imponerande och speciell byggnad är kanske en av de svåraste sakerna en takläggare kan bli ombedd att göra. Hur har de själva upplevt jobbet?
- När formgivarna befinner sig mitt i detta, med utmaningarna i form av arbete, framsteg och tekniska lösningar, är det ganska krävande. Men när vi gör rätt är det uppenbart artigt. Det är något att vara stolt över, säger Protan Entreprenørs projektledare Kent Ove Nilsen.
Protan Cool Roof-systemet använder en vit takbeläggning med ett dokumenterat högt solreflektionsvärde eller SRI (Solar Reflectance Index) för att minska behovet av intern kylning av byggnaden.
Arkitekter och byggare som använder Protan takbeläggningar har stor estetisk och visuell flexibilitet utan att göra avkall på hållbarhet, styrka och miljökrav.